Navigation 2021 – European Navigation Conference & International Navigation Conference

Het Royal Institute of Navigation organiseert van 15 tot 18 november 2021 de conferentie Navigation 2021 – the European Navigation Conference & the International Navigation Conference.

De conferentie vindt plaats als een “hybride event”: een combinatie van een online event en een (beperkter) fysiek event. Het grootste deel van de conferentie zal online doorgaan. Het fysieke gedeelte gaat door in Edinburgh.

Het Royal Institute of Navigation heeft heel hard haar best gedaan om de kosten voor on-line deelname bereikbaar te houden voor iedereen: £200 voor drie volle dagen met presentaties, keynotes, networking en expositie. Van harte aanbevolen!

Meer informatie op de website https://rin.org.uk/mpage/Navigation2021

Register

Workshop Galileo 2.0 op 10/12/2021 bij ESA-ESTEC uitgesteld

Update: Deze workshop is uitgesteld.

Op vrijdag 10 december 2021 organiseren het Nederlands Instituut voor Navigatie (NIN) en de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart (NVR) samen een interessante namiddag met presentaties over het Galileo satellietsysteem en de ontwikkelingen van Galileo 2.0. De verbeteringen in infrastructuur, ontvangers en services die we de komende jaren kunnen verwachten komen hierin aan de orde.

Programma en registratie: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-galileo-satellietnavigatie-nieuwe-ontwikkelingen-157350033185.

Register

Voor toegang tot ESA faciliteit zijn Paspoort en/of ID noodzakelijk. De coronarichtlijnen voor toegang tot evenementen gelden voor dit evenement. Het aantal deelnemers is vooralsnog beperkt tot 50 i.v.m. corona. Dit kan later mogelijk meer worden.

Nederlands General Aviation Symposium 2021 uitgesteld

Update: Deze workshop is uitgesteld naar voorjaar 2022.

Op zaterdag 6 november 2021 organiseren de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), Aircraft Owners and Pilots Association Netherlands (AOPA-NL) en Nederlands Instituut voor Navigatie (NIN) het Nederlands General Aviation Symposium (NGAS 2021). Het thema is “een vitale en duurzame General Aviation” en we zullen ingaan op de uitdagingen, de doelen en de oplossingen.

Nieuw nummer European Journal of Navigation (Augustus 2021)

Een nieuw nummer (Augustus 2021) van het European Journal of Navigation werd gepubliceerd. Dit nummer bevat de volgende artikelen:

  • Advances in Real-time Tracking and Data Fusion using Multiple Passive Radar Sensors.
  • Audio Source Positioning Based on Angle of Arrival Measurements Using Particle Filter.
  • SmartNav and e-PortCall.
  • Netherlands Institute of Navigation: Fall Program.
  • Royal Institute of Navigation: Navigation 2021.
  • Austrian Institute of Navigation: AHORN 2021 — Call for Papers.

Deelnemers enthousiast over de Workshop Veilige Recreatievaart Noordzee

Op vrijdag 30 juli 2021 organiseerde het Nederlands Instituut voor Navigatie in samenwerking met de Dienst der Hydrografie, Kustwacht Nederland, Varen Doe je Samen, het Watersportverbond en de Regenboogkerk te Hilversum de Workshop Veilige Recreatievaart Noordzee.

120 watersporters die het ruime sop opzoeken hadden zich aangemeld voor de workshop en waren aanwezig in de Regenboogkerk te Hilversum, het Topsport zeilcentrum in Scheveningen of thuis of op de boot waarvoor een online verbinding was opgezet.

Peter Paternotte, namens de lobby van de recreatieve zeevaarders, informeerde de deelnemers over hoe de Noordzee komend decennium vol met windparken zal staan. Op overtuigende wijze werd geschetst hoe belangrijk de vrije doorvaart voor de kleine scheepvaart is. Een verbod op doorvaart zoals nu is vastgelegd in het Noordzee Akkoord brengt de veiligheid voor de zeilende recreatievaart in het geding. Bij de totstandkoming van het akkoord is de recreatievaart buitengesloten. De vaart door de passages is niet de oplossing. Het is dan ook geen verrassing dat 100 % van de deelnemers het eens was met de stelling: “is het verbod op doorvaart onveilig voor de zeilvaart”. Dit motiveert de lobby om door te gaan de overheid te overtuigen van het belang van vrije doorvaart in windparken .

Jan Schaap van de Dienst der Hydrografie vertelde over de ontwikkeling van elektronische en papieren kaarten. Leidend voor de Dienst der Hydrografie zijn de SOLAS-regels waar de beroepsvaart zich aan moet houden. De producten voor SOLAS schepen gaan de komende jaren ingrijpend wijzigen, met een verdere digitalisering. De focus van de Dienst is dan ook steeds meer gericht op die nieuwste digitale ontwikkelingen die van cruciaal belang zijn voor de veilige vaart van hele grote bulk carriers en containerschepen op de Noordzee. Dit heeft gevolgen voor de papieren kaarten (zoals de 1800-serie). Hoewel ze niet zullen verdwijnen, zal de Dienst daar relatief wel minder aandacht aan gaan geven. Daarnaast vertelde Jan hoe kaartgegevens van de Dienst worden hergebruikt in andere elektronische en papieren producten. Op de stelling van ‘kunt u vertrouwen op elke vorm van navigatie’ vulde een meerderheid van de deelnemers als antwoord “oneens” in. Je laten informeren via BaZ is van groot belang voor een veilige vaart, en men moet goed opletten op welke gegevens een kaart is gebaseerd.

John Loog van het Nederlands Instituut van Navigatie hield een boeiend verhaal over de kwetsbaarheid van GPS en het gebruik van de systemen ontwikkeld in Europa (Galileo), Rusland (Glonass) en China (Beidou). GPS en de vergelijkbare systemen kunnen door de overheden of andere partijen worden gestoord maar ook zodanig gemanipuleerd dat je niet meer zeker bent waar je bent. Ook AIS, gebaseerd op GPS, is dan even niet bruikbaar. De deelnemers werden zich meer bewust dat blindelings vertrouwen op GPS en AIS niet is aan te bevelen. Vertrouw ook op wat je om je heen ziet! Een les van de scheepvaart opleiding is leer navigeren zonder (GPS) navigatie apparatuur en vergelijk alle beschikbare informatie

Sjaco Pas van de Kustwacht ziet de Noordzee steeds meer als een havenbekken. Wat blijft is de Freedom of destination maar de reis zal steeds meer aan regels gebonden zijn. Met de komst van de vele windparken wordt de taak van de Kustwacht verder uitgebreid.
Omwille van de tijd zijn de stellingen achterwege gelaten.
De kennis van de deelnemers over de regels op zee werd getoetst middels een leerzame quiz. De trotse 1e winnaar ontving als prijs een navigatie kaartpasser, de 2e het boekje “Zeemanschap is denksport” en de 3e een Cockpitkaart Secondary port calculations.

Al met al was het een leerzame middag.

Workshop Veilige Recreatievaart Noordzee, 30/7/2021

Op vrijdag 30 juli 2021 organiseert het Nederlands Instituut voor Navigatie in samenwerking met de Dienst der Hydrografie, Kustwacht Nederland, Varen Doe je Samen, het Watersportverbond en de Regenboogkerk de Workshop Veilige Recreatievaart Noordzee. Deze workshop is bedoeld voor de watersporter die graag het ruime sop opzoekt.

  • U kunt meedoen aan de workshop in de zaal (Regenboogkerk te Hilversum). Aantal plekken in de zaal: max. 60 personen of meer (de haalbaarheid hangt af van de verruiming van de dan geldende coronamaatregelen).
  • Volledig online (vanuit huis).
  • Daarnaast is het ook nog mogelijk om de workshop online te volgen vanuit onze nevenlocatie (Topsport zeilcentrum Scheveningen – max. 20 personen).

Datum: vrijdag 30 juli 2021
Tijd: 13:30 uur zaal open, programma van 14:00 uur tot 17:00 uur
Locatie: De Regenboogkerk, Nassaulaan 22, 1213 BC te Hilversum
Nevenlocatie (online) : Topsport zeilcentrum Scheveningen
Inschrijfkosten: deelname in de zaal te Hilversum € 10,00, deelname online (vanuit huis of vanuit de nevenlocatie) € 5,00

Over de workshop

Het wordt op de Noordzee gestaag drukker en voller. De verkeerscheidingsstelsels en de windmolenparken maken het – naast de drukke scheepvaart – steeds moeilijker voor de watersporters om veilig een weg te vinden naar de gewenste bestemming. Daarnaast zijn de moderne navigatie instrumenten en systemen niet altijd volkomen te vertrouwen.

Na elke presentatie volgt een discussie (online deelnemers in de vorm van live chatberichten) met de workshop deelnemers en een panel van deskundigen. Onderwerpen die aan bod komen:

  • Passeren en varen binnen/langs windparken op de Noordzee en regelgeving rond verkeerscheidingsstelsels en windparken?
  • Veilig varen met elektronische kaarten: Kunt u vertrouwen op elke vorm van elektronische navigatie?
  • Kwetsbaarheid en beperkingen van GPS en AIS bij maritiem gebruik.
  • Veilige recreatievaart op groot water en de Noordzee.

Dagvoorzitter: Bob Hogervorst (Nederlands Instituut voor Navigatie).

Gedetailleerd Programma: Flyer: